WoW

premiera kameralna
Plakat WoW, chor. Marta Wołowiec

TWÓRCY:

koncepcja, reżyseria, choreografia: MARTA WOŁOWIEC

kreacja, performans: MARTA WOŁOWIEC, TOMASZ POMERSBACH

dramaturgia: JANUSZ ORLIK

muzyka: WOJCIECH KIWER

reżyseria świateł: KLAUDIA KASPERSKA

kostiumy: DOMINIK WIĘCEK

 

PRODUKCJA: PRZESTRZENIE SZTUKI TANIEC 2023, WROCŁAWSKI TEATR PANTOMIMY

W czasach mroku i niepokoju zastanawiamy się nad tym, czym jest przyjemność – przyjemność w życiu, przyjemność z tańczenia czy oglądania tańca. Twórców inspiruje fenomen choreomanii – tanecznej plagi, która przez ponad dziesięć wieków pojawiała się w różnych miejscach Europy. Mania tańczenia na ulicach zgromadziła setki osób we wspólnym szalonym tańcu do wycieńczenia, do utraty przytomności, a czasem – do utraty życia. Do dziś przyczyny tych ekstatycznych ruchów kojarzone są albo z nieświadomym zażyciem psychodelików, w postaci zatrucia sporyszem, grzybem żerującym głównie na trawach i zbożach, albo z chorobą zwaną pląsawicą. Jedna z teorii podaje także, że bezustanny taniec był skutkiem załamania nerwowego, którego przyczyną miał być specyficzny czas pełen zaraz, wojen i katastrof naturalnych.

Premiera

20 WRZEŚNIA 2023

Centrum Sztuk Performatywnych | PIEKARNIA

podczas Festiwalu Przestrzenie Sztuki

Czas trwania

60 MINUT

Uwaga

PODCZAS SPEKTAKLU JEST UŻYWANE ŚWIATŁO STROBOSKOPOWE.

 

TANCERZE:

Marta Wołowiec fot. Klaudyna Schubert

Fot. Klaudyna Schubert

Marta Wołowiec - performerka, choreografka, tancerka, pedagożka, menedżerka tańca. Absolwentka kulturoznawstwa oraz zarządzania kulturą i mediami na Uniwersytecie Jagiellońskim. Kierowniczka Krakowskiego Centrum Choreograficznego w Nowohuckim Centrum Kultury, kuratorka i inicjatorka Krakowskiego Festiwalu Tańca. Jako artystka występowała na scenach w Polsce, w Niemczech, Holandii, Norwegii, Szwecji, Libanie, Włoszech, Belgii, Danii, Francji i na Litwie. Autorka spektakli solowych i kolektywnych, tworzonych we współpracy z polskimi oraz zagranicznymi twórcami: „Hold on”, „Tens”, „Light Darkness”, „Jestem miłością III”, „Guppy 13”, „TYTUM”, „Naturgemalde”, „Kobiety Wyspiańskiego”, „spectral layers of movement”. Twórczyni choreografii w spektaklach „Kobieta i życie” i „Książę Niezłomny", zrealizowanych w teatrach dramatycznych. Współpracowała z KORZO Theatre (Holandia), Dancehaus piu (Włochy), Narodowym Starym Teatrem w Krakowie, Wrocławskim Teatrem Współczesnym, Teatrem Muzycznym Capitol, Instytutem Grotowskiego. Laureatka Nagrody Specjalnej w Konkursie o Nagrodę Teatralną im. Stanisława Wyspiańskiego. Prezentowała własne spektakle na festiwalach w Polsce i za granicą, w tym TANZWERKSTATT EUROPA w Monachium, New Baltic Dance Festival w Wilnie czy MILANoLTRE Festival w Mediolanie.

Uczestniczyła w międzynarodowych projektach: Crossroad - inhabiting the world, podczas którego odbyła rezydencje artystyczne w Libanie, Belgii i we Włoszech oraz iCoDaCo 2018-2020, rezydencja artystyczna w Szwecji oraz Hong Kongu.

W swoich własnych pracach choreograficznych artystka eksploruje temat energii i ruchu progresywno-transowego. Ważny jest dla niej naturalny przepływ, a także zaangażowanie widza poprzez wzajemne pobudzanie uważności ciała i umysłu. Minimalistka, poszukująca autentyczności w każdym działaniu scenicznym.​

Wyróżniona w Miesięczniku Teatr przez Annę Królicę w podsumowaniu sezonu 2021/2022: „(...) artystką coraz wyraźniej zaznaczająca swoją obecność na polskiej scenie tańca i własny język choreograficzny jest Marta Wołowiec, poszukująca w ruchu i w niuansach, pomiędzy małymi gestami, transowym działaniem i choreografią. Intrygująca zarówno w autorskich kreacjach jak i wykonawczych partiach w spektaklach innych choreografów".

Tomasz Pomersbach, fot. Łukasz Szrek

Fot. Łukasz Szrek

Tomasz Pomersbach - tancerz, instruktor tańca oraz praktyk Metody Ilana Leva. Pochodzi z Wrocławia, gdzie w studiu baletowym Operetki Dolnośląskiej rozpoczął swoją edukację taneczną. Studiował na London Contemporary Dance School, uzyskując w roku 2010 certyfikat edukacji wyższej University of Kent. W latach 2010-2013 był tancerzem Polskiego Teatru Tańca w Poznaniu, gdzie występował w spektaklach Ewy i Pauliny Wycichowskich, Andrzeja Adamczaka, Yossiego Berga, Ohada Naharina i Jo Strømgrena. Od roku 2013 działa jako artysta niezależny. W latach 2013-2022 był stałym członkiem zespołu Pink Mama Theatre, z którym zrealizował 6 pełnometrażowych spektakli łączących teatr dramatyczny z tańcem i teatrem fizycznym (Psittacus Erithacus, Dynastia, Olimpiada, Jungle, Fashion oraz Shaved Town). Wraz z Pink Mama Theatr występował m.in. na Polskiej Platformie Tańca, festiwalu Dance Days Chania w Grecji oraz Fringe Festival w Edynburgu.

Ponadto, współpracował z następującymi twórczyniami i twórcami: Rosalind Crisp, Sjoerd Vreugdenhil, Loredana Parella oraz Maciej Kuźmiński. Stale poszukuje nowych dróg rozwoju jako tancerz i 'ruchowiec'. Uczestniczył w wielu szkoleniach i warsztatach w Polsce (Międzynarodowe Warsztaty Tańca w Bytomiu, Międzynarodowe Warsztaty Tańca Jazzowego w Kielcach, Ogólnopolskie Warsztaty Tańca Współczesnego w Połczynie Zdroju) i zagranicą (m.in. Gaga Intensive oraz Hofesh Sechter Intensive). Jako instruktor tańca i ruchu prowadził warsztaty w ramach Festiwalu Tańca Wspólczesnego Spaceru w Krakowie oraz wrocławskiego Festiwalu Cyrkulacje, jak również wykładał taniec na uczelni Institu za Umetnicku Igru w Belgradzie. W ostatnich latach aktywny również jako praktyk i wielki entuzjasta Metody Ilana Leva, której jest jednym z niewielu polskich praktyków (ukończył pierwszy kurs metody poza granicami Izraela).

Zobacz więcej o: