Wyspa

Szekspir, na koniec życia, napisał dziwaczną sztukę, nieskładną, nie trzymającą się kupy. Nazywa się „Burza”. Tytuł z treścią zgadza się o tyle, że – istotnie – historyjka zaczyna się od sztormu na morzu, podczas którego, łajba z królem świata, jego hierarchią, przydupasami, filozofami oraz ludem pracującym miast i wsi obsadzonym w rolach marynarzy – idzie na dno. Świat cały idzie na dno, niczym obrus ściągnięty wraz z zastawą wielkanocnego śniadania.

Dowcip polega na tym, że to się, owszem, zdarzyło, ale wcale nie zdarzyło. To znaczy, owszem, zdarzyło się… ale w teatrze. Że to jest wstęp do jakiegoś, panie dzieju, moralitetu. Do jakiejś filozofii. Okazuje się, że zarządza tym interesem niejaki Prospero, jakiś antreprener, scenarzysta, reżyser, a u nas, jacyś my – aktorzy. I ten Prospero, czyli my, którzy urządzają taką hecę ze sztormem i potopem, robią tak, aby oczyścić stół, powołać do istnienia scenę – wyspę. Zacząć wszystko od początku. Z czystą kartą.

Prospero nie jest głupi. Tak jak my myślimy o sobie, że nie jesteśmy. Pragnienie porządku we własnej głowie, a także chęć ponazywania, choćby na własny użytek, spraw tego świata – czy to w skrócie nie jest intencja chwalebna, a może zupełnie podstawowa, aby po wypiciu kawy
w kuchni, zamienić piżamę na strój roboczy?

A więc po zgarnięciu ze stołu okruchów cukru i pieczywa, powołujemy wyspę z mocnym postanowieniem, żeby wszystko sobie opowiedzieć od początku. Od pierwszego zdania.
Od pierwszej myśli. Przecież powinien być jakiś początek i porządek.

Więc wyławiamy z morskiej topieli podstawowe pierwiastki z ludzkiej tablicy Mendelejewa. Kobiecość, Męskość, Społeczność, Obcość, Patriotyzm, Idiotyzm…

Podobnie jak Prospero, z nadzieją, że da się to jakoś ogarnąć i opowiedzieć.

Szekspir napisał sztukę niezborną i poplątaną, nie dlatego, że był słabym tekściarzem.
Był sakramencko dobry.

Ta sztuka jest niezborna i poplątana, bo taka właśnie jest historia Prospera, który postanowił zacząć wszystko od początku, od wyraźnego zdania i zgubił się przy następnym, pomyślał myśl,
a ta mu się zamieniła w tuzin. Podjęta przez Prospera próba kończy się piękną katastrofą. Próba poparta wysiłkiem, uporczywą wiarą w sens teatru, podjęta bez złorzeczenia sobie i światu. Podjąć taką próbę to najlepsze co może nam się przytrafić.

Prospero, szekspirowski bohater, i my, rezydenci Dębowej 16, i widzowie – kończymy tak samo. Bez względu na jakie diapazony udało nam się wspiąć. I bez ckliwych usprawiedliwień.

Wszystkie rzeczy trudne,

Nie nasyci się oko widzeniem

Anie ucho napełni słyszeniem…

Czas i przypadek jest we wszystkim…

To nie z Szekspira.

Szekspir kończy sztukę monologiem Prospera:

Opadły czarodziejskie stroje,

O własnych tylko siłach stoję

A te są nikłe.

 

Przedstawieniu towarzyszyć będzie muzyka na żywo w wykonaniu zespołu Kormorany.

 

 


Twórcy spektaklu:

WYSPA

z inspiracji Burzą Wiliama Szekspira

 

scenariusz i reżyseria: PIOTR CIEPLAK

scenografia: ANDRZEJ WITKOWSKI

współpraca scenograficzna: BAJKA MOURIER

ruch sceniczny: ALEKSANDER SOBISZEWSKI

konsultacje choreograficzne: LESZEK BZDYL

muzyka: KORMORANY, w składzie: PAWEŁ CZEPUŁOWSKI, MICHAŁ LITWINIEC, TOMASZ ORSZULAK

obsada:

  • Burza:
    Człowiek w hełmie – KRZYSZTOF SZCZEPAŃCZYK
    Pan NadUrzęnik – LESZEK BZDYL
    Pan z drewnianym psem vel Pan w piżamie – JAN KOCHANOWSKI
    NadCarmen vel Kiepska – AGNIESZKA KULIŃSKA
    Pani z zakupami – AGNIESZKA DZIEWA
    Baletnica z rogami – PAULINA JÓŹWIN
    Biskup – MONIKA ROSTECKA
    Hella – SANDRA KROMER-GORZELEWSKA
    Górnik z tubą – ELOY MORENO GALLEGO
  • Wąsacze:
    Pan Pizda – AGNIESZKA KULIŃSKA
    Szpenio Kogut – MONIKA ROSTECKA
    Pan Szarmant – PAULINA JÓŹWIN
    Młody – SANDRA KROMER-GORZELEWSKA
    Samo Zło – AGNIESZKA DZIEWA
    Orła Cień – KRZYSZTOF SZCZEPAŃCZYK
    Hanio Boss – JAN KOCHANOWSKI
    Pan Łajza – LESZEK BZDYL/ANATOLIY IVANOV
    Kaliban – ELOY MORENO GALLEGO
  • Ferdynandy i Mirandy:
    Pan Maluśkiewicz – JAN KOCHANOWSKI
    Piłkarz – LESZEK BZDYL/ANATOLIY IVANOV
    Pan Mucha – KRZYSZTOF SZCZEPAŃCZYK
    Chodziara – AGNIESZKA DZIEWA
    Lodzia – AGNIESZKA KULIŃSKA
    Siksa – SANDRA KROMER-GORZELEWSKA
    Szalona Greta – PAULINA JÓŹWIN
    Lady – MONIKA ROSTECKA
    Kaliban – ELOY MORENO GALLEGO

Premiera:
6 listopada 2020, Centrum Sztuk Performatywnych | Piekarnia

Festiwale i wyjazy gościnne:

24. Festiwal Szekspirowski w Gdańsku, 22. listopada 2020, Gdańsk



Prasa:

Za kulisami „Wyspy” – odc. 1 – Aleksander Sobiszewski, 2 – Kormorany, 3 – Piotr Cieplak, 4 – Andrzej Witkowski

Fakty TVP 3 Wrocław, ’Wyspa’ w Teatrze Pantomimy

Wrocław się TVP 3 Wrocław, Premiera 'Wyspy’

Radio Wrocław Kultura, Premiery w teatrze

Gazeta Wyborcza Wrocław, Ostatnia premiera teatralna przed lockdownem kultury. Szekspirowskie inspiracje

Nie przegap TVP 3 Wrocław, Premiera we Wrocławskim Teatrze Pantomimy

TuWrocław, Teatry zostaną zamknięte. Co z premierą WTP?

Radio Wrocław, Wrocławski Teatr Pantomimy z nowym spektaklem

Taniec Polska, W piątek premiera 'Wyspy’ w reżyserii Piotra Cieplaka

TuWrocław, Premiera spektaklu 'Wyspa’ w reżyserii Piotra Cieplaka

Wroclaw.pl, Premiera 'Wyspy’ w Pantomimie jeszcze przed lockdownem 

Dziennik Teatralny, Premiera 'Wyspy’ zgodnie z planem

e-teatr, Premiera 'Wyspy’ w Teatrze Pantomimy zgodnie z planem, kolejne pokazy odwołane

Dla Studenta, Twórcy spektaklu 'Wyspa’ o adaptacji 'Burzy’ Williama Szekspira

Dla Studenta, ’Wsypa’ – próba prasowa

Wroclaw.pl, Wyspa

Radio RAM, WTP z nowym spektaklem. 'Chciałbym żeby to pobudziło do myślenia i zabawy’

Radio Wrocław Kultura, ’Wyspa’ w reżyserii Piotra Cieplaka

Dwójka Polskie Radio, Piotr Cieplak o przygotowaniach do 'Wyspy’

Radio Wrocław Kultura, Premiery w teatrze

TuWrocław, ’Wyspa’ we Wrocławskim Teatrze Pantomimy

Teatr dla Wszystkich, Wrocławski Teatr Pantomimy próbuje 'Burzę’ z Piotrem Cieplakiem

Teatr dla Wszystkich, Bilety na premierę 'Wyspy’ w reż. Piotra Cieplaka w WTP 

e-teatr, Bilety na premierę 'Wyspy’ w reż. Piotra Cieplaka w Teatrze Pantomimy

Polskie Radio, Teatralna jesień należy do Burzy Szekspira