Niepokój przychodzi o zmierzchu

Niepokój przychodzi o zmierzchu
na podstawie powieści Marieke Lucasa Rijnevelda
reż. Małgorzata Wdowik
23. 04
godz.
5. 06
godz.

Twórcy

  • reżyseria Małgorzata Wdowik
  • scenariusz, adaptacja Robert Bolesto
  • współpraca dramaturgiczna Magdalena Komornicka
  • scenografia, reżyseria światła Aleksandr Prowaliński
  • kostiumy Maja Skrzypek
  • muzyka Agata Zemla
  • rzeźby Jan Baszak
  • inspicjentka/pierwsza asystentka reżyserki Katarzyna Radomska
  • drugi asystent reżyserki Piotr Soroka

Obsada

  • Agnieszka Dziewa
  • Urszula Kuśnierz (gościnnie)
  • Anna Nabiałkowska
  • Karolina Paczkowska
  • Artur Borkowski
  • Eloy Moreno Gallego
  • Jan Kochanowski
  • Jakub Pewiński

Premiera:
3 marca 2023
Centrum Sztuk Performatywnych | PIEKARNIA

Czas trwania:
90 minut

Przedstawienie dla Widzów:
16+
Przedstawienie porusza temat śmierci, depresji oraz młodzieńczych zachowań seksualnych. Jeśli potrzebujesz wsparcia psychologicznego – zadzwoń pod numer 116 111.

Kiedy ludzie są wychłodzeni, trzeba ich traktować jak porcelanę. Najmniejszy dotyk może okazać się śmiertelny.*

 

Przedstawienie na podstawie książki Marieke Lucasa Rijnevelda Niepokój przychodzi o zmierzchu jest wizualną opowieścią o doświadczeniu straty oraz o jej odkładaniu się w ciele i w wyobraźni; o próbie skonfrontowania się z tragedią, która więzi 10-letnią bohaterkę i jej bliskich w świecie pogrążonym w żałobie; o potrzebie odnalezienia sensu w śmierci. To także historia o dojrzewaniu i o końcu dzieciństwa.

Świat, w którym panuje wieczna zima i przenikający chłód, pełny jest magicznego myślenia, zaklęć i modlitw. Widzimy go oczami małej dziewczynki wchodzącej w czas dorastania. Jest ona zarówno obserwatorką biegu wydarzeń, narratorką, jak i kreatorką fantazji - przechowuje wspomnienie tragedii, mierzy się z poczuciem winy i odpowiedzialności za rodziców, zmaga się z ukłuciami pustki.

Plastyczność świata widzianego z perspektywy dziecka i dziecięca wyobraźnia opisana w książce pozwalają na tworzenie, z zapisanych w niej doświadczeń, obrazów. Obrazy te stają się samodzielnymi mikrohistoriami. Niepokojąca codzienność, z której reżyserka buduje wizualność przedstawienia, składa się także z obserwacji więzi pomiędzy ludźmi, a zwierzętami. Przez ten pryzmat możemy lepiej przyjrzeć się relacjom rodzinnym - rodzinie, która żyje obok siebie, a nie ze sobą.

*Marieke Lucas Rijneveld, Niepokój przychodzi o zmierzchu

Na podstawie książki Marieke Lucasa Rijnevelda wydanej przez Wydawnictwo Literackie. Tłumaczenie: Jerzy Koch

Obsługa techniczna sceny w trakcie przedstawienia:

  • montażysta, kierownik techniczny KRZYSZTOF KOWALSKI
  • realizacja światła GRZEGORZ HEXEL
  • realizacja dźwięku PIOTR GMEREK
  • garderobiana EDYTA KRYSIEWICZ
  • inspicjentka KATARZYNA RADOMSKA
  • zdjęcia w galerii NATALIA KABANOW
  • teaser MICHAŁ STENZEL
  • tłumaczenie na język angielski DAGMARA CHOJNACKA

W przedstawieniu, dzięki uprzejmości artystki, wykorzystano utwór Toxe – Portal. (Spotify)

KONKURSY

  • 16. Międzynarodowy Festiwal Teatralny Boska Komedia w Krakowie - Konkurs INFERNO

Nagrody i wyróżnienia

NAJLEPSZY, NAJLEPSZA, NAJLEPSI W SEZONIE 2022/2023 WG MIESIĘCZNIKA TEATR

  • Najlepsze przedstawienie: Małgorzata Wdowik (Kamil Bujny)
  • Najlepsze przedstawienie: Małgorzata Wdowik (Tomasz Domagała)
  • Najlepsza reżyseria: Małgorzata Wdowik (Kamil Bujny)
  • Najlepsza reżyseria: Małgorzata Wdowik (Tomasz Domagała)
  • Najlepsza rola drugoplanowa: Eloy Moreno Gallego (Kamil Bujny)
  • Najlepsza adaptacja teatralna/dramaturgia: Robert Bolesto (Kamil Bujny)
  • Najlepsza adaptacja teatralna/dramaturgia: Robert Bolesto (Tomasz Domagała)
  • Najlepsza adaptacja teatralna/dramaturgia: Robert Bolesto za adaptację poruszającej prozy „Niepokój przychodzi o zmierzchu” Marieke Lucasa Rijnevelda (Anna Jazgarska)
  • Najlepsza scenografia: Aleksandr Prowaliński (Kamil Bujny)
  • Najlepsza scenografia: Aleksandr Prowaliński, Jan Baszak (Tomasz Domagała)
  • Najlepsza scenografia: Aleksandr Prowaliński za krajobraz niekończącego się smutku w spektaklu (Anna Jazgarska)
  • Najlepsze kostiumy: Maja Skrzypek (Tomasz Domagała)
  • Najlepsza reżyseria świateł: Aleksandr Prowaliński (Tomasz Domagała)
  • Najlepsza muzyka/reżyseria dźwięku: Agata Zemla (Tomasz Domagała)

16. MIĘDZYNARODOWY FESTIWAL TEATRALNY BOSKA KOMEDIA W KRAKOWIE - KONKURS INFERNO:

  • Najlepsza scenografia: Aleksandr Prowaliński, Jan Baszak
  • Najlepsza drugoplanowa rola kobieca: Urszula Kuśnierz

ARLEKINY ZA NAJLEPSZE KREACJE AKTORSKIE: