Wrocławski Teatr Pantomimy im. Henryka Tomaszewskiego zakończył sezon teatralny 2020/2021

Miniony sezon teatralny upłynął przede wszystkim pod hasłem pandemii koronawirusa i oczekiwania na otwarcie instytucji kultury. Trwające wiele miesięcy ich zamknięcie w głównej mierze wpłynęło na nikły kontakt z publicznością. Dla wielu teatrów, w tym dla WTP był to czas pracy za zamkniętymi drzwiami czy przeniesienia się do Internetu w celu utrzymania kontaktu z widzem. Jednak sezon 2020/2021 wrocławska pantomima spędziła na intensywnej pracy, realizując szereg projektów, w tym: przygotowując 5 nowych premier, realizując międzynarodowy projekt z Koreą Południową oraz prowadząc działania w przestrzeni online.

Początek sezonu Wrocławski Teatr Pantomimy rozpoczął premierą w swoim teatralnym ogrodzie. „Los Mimos” – kreacja zbiorowa zespołu aktorskiego pod opieką artystyczną Leszka Bzdyla – dyrektora artystycznego WTP została zaprezentowana widzom 4 września i był to pierwszy raz, kiedy roślinność ogrodu wrocławskiej pantomimy i fasada budynku – siedziby WTP stała się przestrzenią sceny i naturalną scenografią.

Od października 2020 r. teatr, mając na względzie sytuację związaną z rozprzestrzenianiem się wirusa, w trosce o komfort i bezpieczeństwo zarówno uczestników warsztatów, jak i pracowników, przeniósł do sieci działania w ramach zadania „Akcja: EDUKACJA 3.0.”. Seria 8 filmów instruktażowych z zakresu dramaturgii i kompozycji ruchu dedykowana była zarówno profesjonalistom, jak i osobom początkującym, które dopiero rozpoczynają swoją przygodę z teatrem ruchu. Aktorki i aktorzy WTP, prezentując etiudy mimiczne, przybliżyli odbiorcom sposoby i możliwości techniki pantomimy. Zadanie „Akcja: EDUKACJA 3.0” było dofinansowane ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury.

6 listopada w przestrzeni Centrum Sztuk Performatywnych „Piekarnia” odbyła się premiera „Wyspy” w reżyserii Piotra Cieplaka. Przedstawienie na motywach „Burzy” Williama Szekspira z muzyką zespołu Kormorany na żywo zostało również zaprezentowane na 24. Festiwalu Szekspirowskim w Gdańsku.

Przełom 2020/20221 był początkiem międzynarodowej współpracy z Koreą Południową. Motywacją dla twórców projektu „Online Global Art Busking”, w który zaangażowali się artyści z dwóch diametralnie różnych kręgów kulturowych, był specyficzny dla artystów czas pandemii i poszukiwanie punktów wspólnych w postrzeganiu sztuki w lockdownie. Zdalna forma współpracy była okazją do poszukiwania nowych środków artystycznego wyrazu. W wyniku współpracy WTP przygotował etiudę „Human”, a muzykę do przedstawienia, oprócz koreańskiego zespołu Maytree, przygotowała polska kapela Krzikopa. Projekt miał swoją premierę 3 marca i był transmitowany online. W krajach azjatyckich obejrzało go ponad 11 milionów osób. Całość przygotowań była na bieżąco rejestrowana, a z zebranego materiału ma powstać dwuodcinkowy dokument, który będzie transmitowany w koreańskiej telewizji publicznej KBS.

Projekt został sfinansowany przez Koreańskie Ministerstwo Kultury, Sportu i Turystyki, a jego partnerami były wrocławskie instytucje: Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego, Urząd Miasta Wrocław oraz Wrocławskie Centrum Rozwoju Społecznego.

Równolegle do projektu polsko-koreańskiego, na podwórku WTP trwały próby do kolejnej premiery w reżyserii Artura Borkowskiego. Przedstawienie plenerowe – „Królowa. Baśń podwórkowa” miało swoją premierę 25 lutego 2021 r. Wrocławska pantomima po raz drugi wykorzystała przestrzeń wokół teatru, zapraszając widzów na swoje podwórko, by opowiedzieć piękną historię o mocy przyjaźni.

Od 27 marca, z okazji Międzynarodowego Dnia Teatru, WTP świętował (Ty)Dzień Teatru. W trudnej, pandemicznej rzeczywistości, zespół aktorski, pozbawiony możliwości grania spektakli oraz kontaktu z widzami, pragnął podzielić się swoją twórczą energią poprzez rejestrację działań performatywnych. Aktorzy nagrali tematyczne mini etiudy teatralne oraz wrócili do serii filmów z cyklu „Do zobaczenia w teatrze!”. Wydarzenia były dostępne w mediach społecznościowych teatru.

Marzec przyniósł też początek prób do kolejnego spektaklu. Tym razem do współpracy została zaproszona reżyserka i choreografka Dominika Knapik. Początkowo prace nad przedstawieniem miały charakter zdalny, ale już w kwietniu zespół aktorski przeniósł się na salę prób. Punktem wyjścia do pracy nad przedstawieniem była twórczość dramatyczna Antona Czechowa oraz wzięta w cudzysłów sytuacja psychoterapii grupowej, eksplorowana pod względem jej teatralnej formy. Aktorki i aktorzy WTP wcielili się w bohaterów z różnych dramatów Czechowa. Spektakl miał swoją premierę 5 czerwca, a wydarzeniem towarzyszącym była wystawa plakatów Pracowni Projektowania Graficznego/Plakatu Akademii Sztuk Pięknych im. E. Gepperta we Wrocławiu.

Wrocławski Teatr Pantomimy zakończył sezon teatralny koprodukcją z Instytutem Grotowskiego. Przedstawienie „eSki” w reżyserii Marty Wiśniewskiej, z udziałem aktorek WTP, miało swoją premierę 25 czerwca podczas festiwalu „Teatru na faktach” – Paragraf/ Artykuł, którego organizatorem jest Instytut. Głównym tematem przedstawienia jest ciało w skoliozie, ale „opowiada on o ciele w ogóle – o uniwersalnej formie, w którą każdy i każda z nas jest spakowany, i z którą każdy i każda z nas musi się mierzyć, bez możliwości wyboru” – mówi reżyserka.

Teatr wszedł też we współpracę z Miejską Biblioteką Publiczną z okazji obchodów Roku Tadeusza Różewicza. Aktorzy WTP w ramach cyklu „Gesty poety” przygotowali etiudy mimiczne inspirowane fotografiami portretowymi Tadeusza Różewicza. Jest to też nawiązanie do przyjaźni, która łączyła Różewicza i Henryka Tomaszewskiego.

Wrocławski Teatr Pantomimy w sezonie teatralnym 2020/2021 otrzymał dotację z Rządowego Funduszu Inwestycji Lokalnych oraz Urzędu Marszałkowskiego Województwa Dolnośląskiego w wysokości 1 293 650 zł na inwestycje związane z zakupem sprzętu technicznego.

W czerwcu wrocławska pantomima rozpoczęła pierwsze próby do nowej premiery w sezonie 2021/2022. Premiera w reżyserii Darii Kopiec zaplanowana jest na 17 września 2021.