Moby Dick
na podstawie powieści Hermana Melville’a
Moby Dick to legendarna powieść Hermana Melville'a opowiadająca o kapitanie Ahabie, który dręczony obsesją ściga białego wieloryba.
Dziś powieść można odczytywać przez pryzmat ekologii, opowiadając o destrukcyjnej ambicji jednostki, prowadzącej do zguby wielu.
Ta refleksja nabiera nowego znaczenia wobec kryzysu klimatycznego.
Eksploatujemy świat nie z miłości, lecz z chciwości.
W teatrze narracje oskarżycielskie często oddalają widza od problemu, zamiast prowokować do zmiany. Dlatego proponuję nową interpretację Moby Dicka, skupiającą się na pięknie natury i międzygatunkowym porozumieniu.
Inspiracją są badania potwierdzające istnienie kultur zwierzęcych, choćby humbaków, które operują własnymi językami, oraz badania instytutu SETI, który nawiązał komunikację z płetwalami błękitnymi.
Przesterowanie tej opowieści pozwoliłoby stworzyć pozytywną wizję przyszłości, gdzie zamiast zabijać, uczymy się od przyrody.
...
Czy jesteśmy w stanie porozumieć się ze światem natury?
i co ważniejsze
Jaka zmiana czeka człowieka skutkiem tego porozumienia?
Jakub Zalasa
Rocznik 2001, V rok Wydziału Reżyserii Dramatu AST w Krakowie. Asystent przy produkcji Savannah Bay (reż. Józef Opalski), Biesy. Spektakl o piciu herbaty (reż. Paweł Miśkiewicz), oraz Pewnego długiego dnia (reż. Luk Perceval) w Narodowym Starym Teatrze w Krakowie. Laureat nagrody Debiut TR na Forum Młodej Reżyserii, gdzie dodatkowo zdobył nagrodę ZASP i ZAiKS za najlepszą reżyserię. Reżysersko debiutował przedstawieniem Smoleńsk Late Night Show w teatrze Nowym im. Kazimierza Dejmka w Łodzi. Reżyserował w duecie przedstawienie sweet&romantic w TR Warszawa. Reżyserował spektakl muzyczny Metamorfozy we współpracy z marką Jaguar (event prywatny wystawiony w Art Box Experience, Fabryka Norblina). Spektakl został potem przeniesiony na deski Garnizonu Sztuki w Warszawie. Reżyser przedstawienia Arden w studium aktorskim STA w Poznaniu. Współtwórca Trylogii Klimatycznej (tekst Thomasa Köcka), spektaklu site-specific
pokazywanego w hali sportowej Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie. Reżyser czytania performatywnego Miłosz w Krakowie w Teatrze im. Juliusza Słowackiego w Krakowie. Współtwórca czytania performatywnego Niewolnicy modernizacji w Teatrze im. Stefana Żeromskiego w Kielcach. Rezydent Sopot Non-Fiction 2022. Uczestnik rezydencji hybrydowej Theatre in Palm (Turku AMK), 2023, gdzie współreżyserował przedstawienie
anti//gone: the revolution in three acts. Absolwent kursu podyplomowego IBL PAN „kurs pisania scenariusza i dramatu”. Uczestnik warsztatów Open Studios z Rabihem Mroué („my body-image”). i Alexandrem Gieschem („synchronizacja czasów”). Zapalony wokalista, basista, songwriter. Ukończył dziesięciodniowe odosobnienie medytacyjne Vipassana.