Pantomima wśród NAJLEPSZYCH w sezonie 2022/2023
Niepokój przychodzi o zmierzchu, fot. Natalia Kabanow
W plebiscycie NAJLEPSZY, NAJLEPSZA, NAJLEPSI w sezonie 2022/2023 według Miesięcznika "Teatr" nasz teatr zostały wyróżniony aż 18 razy.
Wyróżnienia:
- Najlepsze przedstawienie: Niepokój przychodzi o zmierzchu, reż. Małgorzata Wdowik (Kamil Bujny)
- Najlepsze przedstawienie: Niepokój przychodzi o zmierzchu, reż. Małgorzata Wdowik (Tomasz Domagała)
- Najlepszy teatr: Nie wiem, czy najlepszy, ale z pewnością w tym sezonie na wyróżnienie zasługuje Wrocławski Teatr Pantomimy im. Henryka Tomaszewskiego (Kamil Bujny)
- Najlepsza reżyseria: Małgorzata Wdowik, Niepokój przychodzi o zmierzchu (Kamil Bujny)
- Najlepsza reżyseria: Małgorzata Wdowik, Niepokój przychodzi o zmierzchu (Tomasz Domagała)
- Najlepsza rola drugoplanowa: Eloy Moreno Gallego, Niepokój przychodzi o zmierzchu, reż. Małgorzata Wdowik (Kamil Bujny)
- Najlepsza adaptacja teatralna/dramaturgia: Robert Bolesto, Niepokój przychodzi o zmierzchu (Kamil Bujny)
- Najlepsza adaptacja teatralna/dramaturgia: Robert Bolesto, Niepokój przychodzi o zmierzchu (Tomasz Domagała)
- Najlepsza adaptacja teatralna/dramaturgia: Robert Bolesto za adaptację poruszającej prozy Niepokój przychodzi o zmierzchu Marieke Lucasa Rijnevelda, reż. Małgorzata Wdowik (Anna Jazgarska)
- Najlepsza scenografia: Aleksandr Prowaliński Niepokój przychodzi o zmierzchu (Kamil Bujny)
- Najlepsza scenografia: Aleksandr Prowaliński, Jan Baszak (rzeźby), Niepokój przychodzi o zmierzchu (Tomasz Domagała)
- Najlepsza scenografia: Aleksandr Prowaliński za krajobraz niekończącego się smutku w spektaklu Niepokój przychodzi o zmierzchu, reż. Małgorzata Wdowik (Anna Jazgarska)
- Najlepsze kostiumy: Maja Skrzypek, Niepokój przychodzi o zmierzchu (Tomasz Domagała)
- Najlepsza reżyseria świateł: Aleksandr Prowaliński, Niepokój przychodzi o zmierzchu (Tomasz Domagała)
- Najlepsza muzyka/reżyseria dźwięku: Magdalena Pasierska i Szymon Tomczyk, Ballady i romanse (Kamil Bujny)
- Najlepsza muzyka/reżyseria dźwięku: Agata Zemla, Niepokój przychodzi o zmierzchu (Tomasz Domagała)
- Najlepsza muzyka/reżyseria dźwięku: Także wykonanie na żywo – Magda Pasierska i Szymon Tomczyk w Balladach i romansach (Maryla Zielińska)
- Najlepszy spektakl taneczny: Symfonia alpejska, reż. Cezary Tomaszewski, Wrocławski Teatr Pantomimy im. Henryka Tomaszewskiego za stworzenie niezwykłego świata scenicznego opartego na absurdzie, ale przede wszystkim za wydobycie potencjału języka pantomimy i pokazanie go w niezwykle współczesnej i porywającej konwencji. Właściwie cały sezon we Wrocławskim Teatrze Pantomimy domaga się zauważenia, bowiem niemal każda premiera okazała się wielkim wydarzeniem, obrany nowy kierunek pracy teatru za sprawą nowej dyrektorki Agnieszki Charkot jest więcej niż celny, doskonale podkreśla walory zespołu, jego interdyscyplinarność i plastyczność. W repertuarze teatru poza tanecznymi i ruchowymi spektaklami (na przykład Ballady i romanse na podstawie Ballad i romansów Adama Mickiewicza, reż. Piotr Soroka, Zdenka Pszczołowska, choreogr. Oskar Malinowski, Błażej Peszek) znajduje się przedstawienie Niepokój przychodzi o zmierzchu w reż. Małgorzaty Wdowik – oparty na słowie, przejmującej grze aktorskiej, ale też na mocnym osadzeniu w ciele charakterów postaci. Na takie zanurzenie w słowo i żywioł teatralnej gry (bliższej jednak teatrowi dramatycznemu) wcześniej zespół się nie porywał, a tu odważnie i z wyczuciem wygrane są wszystkie emocje, pozostawione niedopowiedzenia i oddany mrok zdarzeń i dramatyzm scen „mijania się” komunikatów postaci. Doskonała praca aktorów i aktorek, bardzo odmienna od ich codziennego repertuaru. (Anna Królica)