"Ballady i romanse" w finale konkursu "Klasyka Żywa"
Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego ogłosił listę nominowanych do Konkursu na Inscenizację Dawnych Dzieł Literatury Polskiej „Klasyki Żywa” współorganizowanego przez Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Do finału zakwalifikowało się przedstawienie Wrocławskiego Teatru Pantomimy - Ballady i romanse w reżyserii Piotra Soroki, Zdenki Pszczołowskiej i Błażeja Peszka.
Komisja Artystyczna VIII Konkursu „Klasyka Żywa” postanowiła wybrać do finału przede wszystkim inscenizacje polskich dzieł romantycznych – mówi przewodniczący Komisji, Patryk Kencki. – Spośród wielu wystawień Mickiewiczowskich „Ballad i romansów” zdecydowaliśmy się zarekomendować do pokazania podczas Opolskich Konfrontacji Teatralnych odczytania najbardziej zaskakujące, także ze względu na formę (...).
Finaliści:
- Ballady i romanse Adama Mickiewicza w reżyserii Piotra Soroki, Zdenki Pszczołowskiej, Błażeja Peszka, Wrocławski Teatr Pantomimy;
- Ballady i romanse ver. 2022 Adama Mickiewicza w reżyserii Roksany Miner, Teatr Lalki i Aktora w Wałbrzychu;
- Sen srebrny Salomei Juliusza Słowackiego w reżyserii Piotra Cieplaka, Teatr Modrzejewskiej w Legnicy;
- Wyskubki Tadeusza Różewicza w reżyserii Pawła Kamzy, Wrocławski Teatr Współczesny;
- Znachor Tadeusza Dołęgi-Mostowicza w reżyserii Jakuba Roszkowskiego, Teatr im. Juliusza Słowackiego w Krakowie.
Podczas festiwalu Opolskich Konfrontacji Teatralnych, planowanych na przełom maja i czerwca, finaliści powalczą o główne nagrody konkursu, m.in. za reżyserię, scenografię czy muzykę, oraz o Nagrodę Główną im. Wojciecha Bogusławskiego.
Konkurs „Klasyka Żywa” organizowany jest przez Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Jego główny cel to zwiększenie obecności polskich tekstów klasycznych w repertuarach współczesnych teatrów oraz wzmacnianie zainteresowania nimi dzisiejszych twórców i odbiorców teatru, a także przywracanie do repertuaru wartościowych dzieł dramatu polskiego, zapomnianych lub rzadko wystawianych.
